torsdag 1 juli 2010

hur man lär



Vi har en ny diskmaskin. Den gamla var vår nyaste och dyraste vitvara och den som pajade först. Ändå köpte vi en likadan, fast förstås sju år nyare. Simon har fixat till luckan, snyggt va? (Det var inte en halvintegrerad vi köpte men den gamla var det så man kunde ta delar från den).

När vi nu handdiskat i någon vecka har det slagit mig hur vissa saker fastnar i inlärningen. Om man kunde begripa varför vissa saker ger sån genomslagskraft så skulle ju pedagogiken bli bättre. Vilka faktorer är det som styr?

Vad jag tänker på är att varje gång jag ställer mig och diskar så ringer min gamla hemkunskapslärarinnas röst i mig som säger "diska glas först, sedan besticken som ska vara i munnen och sedan tallrikar och sist uppläggningsfat och kastruller. Sånt som varit i munnen/ska in i munnen ska diskas först och det andra senare då diskvattnet inte längre är nytt och fräscht".

Varför i hela friden har just det fastnat och inte hur man gör bearnaisesås???

4 kommentarer:

Camilla sa...

BTW så gillar jag de nya designmallarna, äntligen!

elin sa...

:D kanske för att man var tvungen att diska varje gång och bean fick vi aldrig göra.
Skönt med en ny diskmaskin, jag lääääängtar efter våran!

tant e sa...

Jag minns inget mer från hemkunskapen än att dom hade en tio år för gammal rulltårta i skafferiet som så hur fräsh ut som helst - och som sen försvann under ett inbrott....

Camilla sa...

Ha, ha, jag minns också rulltårtan! Den var väl där just för att visa hur mycket tillsatser de har i maten. Jag brukar tänka på det när jag köper färdiga rulltårtor, eller rättare sagt försöker jag undvika att tänka på det... *huga*