onsdag 5 december 2007

Mitt trasiga jag

Nu har jag varit hos reumatologen. En timme tog besöket och alla ledtrådar till problemen följs nu upp och jag har redan lämnat fler blodprover för att utesluta än det ena, än det andra. Skönt att det tas på allvar och att man ser helheten nu; inte bara ett knä eller en höft.

Allt undersöks nu - immunförsvaret, ledgångsreumatism, borrelia (fick ett fästingbett i sommar), mm, mm.

Det som faktiskt tidigare prover visar är att jag har en inflammation i kroppen (hög sänka, höga trombozyter) men det är ju ingen nyhet direkt... Det andra är mer intressant - ledvätskan visar riklig mängd pyrofosfatkristaller, vilket då kan tyda på pyrofosatartrit men det är sånt som mestadels drabbar 65+:are. En sån artrit är också ofta en följd av något annat problem och vad det problemet är är fortfarande inte klart.

För att hejda inflammationen börjar jag snart äta antiinflammatoriskt men jag måste sluta amma först. Det går bra - Arvid har ätit ersättning ur nappflaska hela tre gånger idag. Jag anade ju att det skulle bli så här så jag har redan gett honom ersättning i två veckor två gånger om dagen.

Knäet sväller dock igen och jag börjar känna feberfrossa varje kväll igen så det är bråttom att påbörja medicinering om jag inte ska behöva tömma igen.

Inga kommentarer: