måndag 14 februari 2011

galopparbete och byten

Söndagsridning med Spirre igår, ca 45 minuter. Red på kandar fast red stora delar av passet på bara bridongen.

Spirre kändes fin från början. Var lite stjärnkikare till att börja med men protesterna mot skänklarna verkar vara borta, utan han tog all drivning positivt och kändes riktigt med på noterna. Travade en del i början, jobbade skänkelvikningar för att flytta bogarna, red öppna, sluta, kontraställd öppna och sluta på volt för att få honom mjuk och böjlig, lite gymnastik helt enkelt.

Galopperade fram på rakt spår och stora volter och och smög sedan in rätt små volter med tufft arbete - sluta i galopp. Efter ett-två varv red jag ut på större volt och växlade så några gånger i båda varven. Vänster galopp blir ju rätt kantig men han höll den iaf. Höger kändes riktigt stark. Jobbade några skänkelvikning i galopp på vänd halvt igenom för att få med bogen inför bytena.

Skrittade och gjorde några spinn för omväxlings skull.

Avslutade sedan med lite galoppombytesjobb. Höger till vänster satt som en smäck som förut. Vänster till höger hade några extra ben med i början men sen satt ett byte riktigt bra. Några med ett femte ben och sen avslutade vi med ett bra igen och då gav jag mig där för kvällen. Märker att det är otroligt viktigt att jag andas (konstigt, va?!) och att jag inte tänker för mycket. Sitta still och titta upp är rätt bra också. Och att jag inte blir kvar i högerhanden efter att jag flytta över bogen. Ibland byter Spirre före mig och det måste jag få bort. Han tycker ju egentligen att vänster galopp är jobbig och har därför naturligare att byta till höger, problemet är att få bytet när JAG vill....


Inga kommentarer: