tisdag 8 februari 2011

Westernträning

Westerndag på Sannaflokälen -09

I helgen har vi ridit westernträning för P. Jag och Spirre gjorde bara två pass, ett på lördag och ett på söndag.

Under lördagspasset var målet att få till spinnen. Jag kände att jag tappat helt konceptet och känslan för när det är rätt. Så vi började om, kan man säga. Och när vi då förenklade det hela och jag slutade att försöka kontrollera varenda rörelse i Spirre så gick det ju mycket bättre, förstås. Tänk att man aldrig fattar det där direkt!

Inte har vi någon direkt fart i spinnen men det jag letar efter nu är att Spirre ska förstå vad jag vill och reagera direkt och reagera rätt. Sen får farten komma. Annars var Spirre lite seg i högersidan och hängde lite i tygeln där men det blev bättre och bättre. Ett rätt lugnt pass med mera teknikträning än muskelträning.

På söndagen blev det desto mera jobb och tempo. Nu var det kontroll av bogarna som gällde först med hjälp av öppna, sluta, förvänd öppna, förvänd sluta i trav och sedan diverse mer eller mindre svåra övningar i galopp. Det var förstås bytena vi var ute efter, att de ska börja sitta där jag vill göra dem och inte där vi lyckas få till dem... Provade några byten när vi började galoppera men de var inte ens hyfsade (nåja, höger till vänster gick rätt så bra) så då fick jag öva på att flytta bogen i galopp.

Övningen gick ut på att rida halft igenom i galopp och rida skänkelvikning (fortfarande i galopp) ut mot spåret igen och sen byta galopp när jag nådde spåret (eller där jag bestämde mig). Skitsvårt och av många försök var det nog bara någon gång som det faktiskt lyckades utföras som det var tänkt. Men vitsen var ju inte att få till den övningen perfekt utan att få Spirre att flytta bogen på kommando. Och när vi sedan gjorde skänkelvikningar i trav kändes det ju som rena söndagspromenaden! :)

Efter det gick det lättare att byta galopp men inte heller nu gick det bra från vänster till höger, han sätter liksom ner ett femte ben mitt i bytet, så jag red istället förvänd vänster galopp för att få lite mer kontroll. Red korta svängar och växlade över i vänstervarv då och då.

Vi arbetade också med mig en hel del. Jag har en tendens att var överkontrollerande i höger handen vilket gör att när jag ska byta vänster till höger så håller jag kvar högerbogen lite för mycket. Sen upptäckte P att varken jag eller Spirre andades i bytet så när jag då började tänka på att andas, känna takten och flytta bogen så gick det alldeles utmärkt!

Ett fint exempel på hur man kan problematisera och stigmatisera något som egentligen är väldigt enkelt.

Nu ska jag börja rida Spirre varje söndag kväll och målet innan nästa P-träning är att bytena ska sitta där jag vill ha dem. Målet längre fram är att tävla, men jag vet inte om det blir i dressyr eller western eller båda och om jag ska tävla dressyr vet jag inte vilket program... Lika velig som vanligt alltså! ;)

Inga kommentarer: