lördag 13 augusti 2011

Dressyrtävling

foto: Johanna Näsström
Idag har vi tävlat dressyr igen, Spirre och jag. Nu var det debut på LA:4 och jag var faktiskt nervös. Det kändes ju himla bra efter LA:3 i juni och sen har vi tränat bra och jag känner att det händer grejer. Men senaste veckan har det inte känts så bra, Spirre har gått och bromsat och kommit tillbaka i gamla vanor som att slå upp huvudet över tyglen titt som tätt.

Halvt deprimerad över detta bakslag från att han har känts jättefin och stabil i formen, så tänkte jag att det nog beror på att vi börjat samla mer i träningen och att han inte riktigt har kommit underfund med vad jag vill alla gånger, och dessutom har min kropp varit mer än lovligt knäpp så jag sitter nog som en kratta också.

Genrepet i onsdags inför tävlingen kändes inte alls bra. Jag har liksom tappat känslan av att jag har kontrollen utan det blir mer av att bara hoppas på att det går bra. Hm... Så red jag en halvtimme i går kväll och det kändes visserligen bättre men inte bra.

Efteråt duschade jag Spirre och hittade ett fynd som gjorde att jag omgrupperade idag. Den där otroligt fina, dyra lädergjorden som jag köpte i juni hade direkt skavt hål på huden liksom innan för höger armbåge! Den har skavt lite redan från början också men inte på det där sättet och inte på det stället, så jag bytte helt enkelt tillbaka till den gamla gjorden idag.

Voìla! Jag fick en helt annan häst redan på framridningen, mer avspänd, mer trygg i formen och kunde plötsligt visst galoppera i vänster varv. Så jag nöjde mig rätt snart med framridningen och kände mig mera hoppfull inför ritten.

Vi genomförde riktigt bra, tycker jag. Visst finns det mer att önska, framför allt av galopperna. Han blir spänd, sänker ryggen och skjuter upp halsen nu också även om det blir kortare tid och mer sällan. Han skulle överlag kunna vara mer avspänd men med tanke på hur han var tidigare i veckan så var det enorm skillnad!

Domaren tyckte att det var hyfsat okej också och gav oss 54,39%! Med det blev vi 4:a i klassen av 8 startande. Helnöjd!

Nu står jag över Ånge, känner att jag behöver vila höften och behöver jobba mer med Spirres galopper för att få dem stabilare, tror att jag ska ut och galoppera i uppförsbackar... :)