söndag 21 augusti 2011

Dressyrträning med tvekan

Jag har inte varit riktigt i ridform senaste veckan. I torsdags satt jag av efter bara några minuter då jag varken kunde skritta eller trava (eller för den delen ta mig av, klättrade och klängde, det är tur Spirre är van). Det är höfterna, framförallt vänster höft som gör så överjävligt ont att det är svårt att beskriva. När jag sitter upp så är det smärtsamt runt hela höften och ilandes ner i benet ända ner i tårna när jag försöker sjunka ner i sadeln. När jag sen sitter där gör minsta lilla felsteg från Spirre eller större rörelse från mig att det skär i hela höften och benet.

Då är det himla svårt att försöka slappna av och sjunka ner i sadeln!

Så eftersom jag anmält till T-träningen igår så var det bara att försöka behandla höften både utifrån och inifrån så gott jag kunde. Fullproppad med Citodon var jag ändå inte säker på att jag skulle kunna rida under passet. Stretchade och gick med Spirre en stund i början innan jag ens satt upp. Kändes rätt rejält men kände också att smärtan var lite avtrubbad och att den avtog sakta men säkert och jag kunde sjunka ner i sadeln så gott jag nu öht någonsin gör det. Då visste jag att det skulle gå att rida.

Träningen fokuserades på Spirres gång och fortsätta att arbeta in bakbenen på plats. Han jobbade jättebra och trampade på fint både i skritt och trav. Galopperna är ju det som behöver bli bättre men vi har jobbat med grundarbetet och inte galopperat honom så mycket men när jag nu galopperade så gick han riktigt bra, speciellt i vänster! Men jag känner också att det är otroligt jobbigt för honom när han går rätt, vilket förstås är för att han inte är stark nog. Så vi galopperar rätt en stund och bryter av och fattar ny senare, rider lite förvänd, osv. Skönt att ha hittat formen i galoppen, nu är det bara att hålla i det och stärka! Fick påhejningar av T som tyckte att det hänt en hel del med Spirre i sommar. Kul! :)

Det jag känner själv att senaste halvårets träning gjort är att jag har fått verktyg och en röd tråd. Jag vet var vi ska, jag blir inte frustrerad då Spirre inte svarar som jag tänkt utan jag rider lugnt på och väntar ut honom och låter honom få den tid han behöver för att komma på vad jag vill. Blir inte heller stressad när vi ökar svårighetsnivån om man kommer ur formen och blir hög och springig. Vet nu att jag kan hitta tillbaka när jag vill så jag kan fokusera på det jag istället vill komma åt och "reparera" formen sen.

Nu ska jag bara hitta en ny sadel igen. Funderar antingen på en Globus (Clic eller Turner) i storlek 36 eller en Albion i MW eller W. Fick också ett tips om Heaterh Moffats Hipsaver - en lös sits som man lägger på sitsen i sin bomlösa och får en mer uppbyggd och smalare sits. Intressant men jag känner inte riktigt för att köpa en sån från England för 1000 kr om det skulle vara värdelöst...


Inga kommentarer: