fredag 21 januari 2011

Dubbellektion


Igår red jag dubbellektion på klubben eftersom jag var sjuk förra veckan.
En ny bekantskap väntade första passet (min ordinarie lektion). Blacken, en tjusig svart valack, var min tilltänkta partner för kvällen och jag var förväntansfull då jag redan gillar den här sociala och mjuka individen.
Och jag blev inte besviken! Vilken härlig häst! Mjuk, böjbar och känslig, precis i min smak! :) Vi hade lite kommunikationsproblem i början då jag red med sporrar och inte riktigt hittade läget mellan för lite och för mycket signaler så då kickade han lite mot sporren. Blacken har en känslig mun och kan vara lite jo-jo i hals/huvud men när vi lämnat uppvärmningen och började koncentrera oss på dagens öppna/sluta-övning så hamnade vi rätt med både signaler och hand/mun!
Blacken har lite mera buk än Spirre och även en mer gungig gång (men skön att sitta på!) så skillnaden kändes enorm då jag red pass nr två på min egen pärla. Den här lektionen är för en grupp som ridit i en termin så övningarna kanske inte var så avancerade för oss men jag red på kandaret och ville öva mina händer och då passade det bra med att övningarna inte var så svåra. Sen fuskade jag in en och annan öppna, sluta och tempoväxling också!
Spirre går fantastiskt bra på kandaret för att vara tredje gången bara! Jag hade nu heller ingen nosgrimma på då båda jag testat är för stora, så ev. obehag av betten borde ha visat sig direkt, men han är lugn i munnen och känns otroligt fin. Jag fick också en bättre känsla för tyglarna nu och behövde inte titta ner hela tiden för att se hur lång stångtygeln var.
Idag har jag träningsvärk i magen, precis som det ska vara! :)

Inga kommentarer: