måndag 10 januari 2011

kandar #2

Har köpt ett fint kandar till Spirre. Det är ett brunt Jacson och med smal tredelad bridong och en rak, mild stång. Han är ju rätt mjuk och känslig i munnen så det mjukaste mildaste och tunnaste (liten mun) blir nog alldeles tillräckligt.

Tyvärr så är det lika bred nosgrimma till cob-kandaret som till x-full så han försvinner ju nästan i den. Sen är den också för stor, det går inte göra hål så långt in som jag skulle behöva så jag skippar den nosgrimman. Någon som vill byta en mörkbrun smal engelsk nosgrimma mot en mörkbrun fullbred pull-back? Jag har ju en brun nosgrimma redan men den sitter på vanliga tränset och jag tror att den är något ljusare brun.

Iaf så provred jag Spirre med kandaret i går kväll och det kändes rätt så bra. Till en början ville han inte alls gå med på att lyssna på mig (berodde nog inte på kandaret utan mer på att jag inte ridit honom på flera veckor). Red på bara bridongen större delen av passet men efter en stund så lossnade han både mentalt och fysiskt och då kändes han fin! Tog upp stångtygeln och travade lite serpentiner och öppnor/slutor. Kändes bra så jag galopperade lite och kändes som att jag hade enorm kontroll över hästen som också kändes framåt och med.

Så då passade jag på att rida några galoppombyten på diagnoalen då det ju inte gått så bra före jul. Men nu gick det plötsligt jättebra! Det jag känt har fattats tidigare är att han helt enkelt inte svarat på hjälpgivningen utan det har bara blivit pannkaka och så har bytet kommit sent och blivit oharmoniskt. Nu svarade han på minsta lilla hjälp och jag behövde bara sträcka yttertygeln och byta om skänklarna så gjorde han bytet direkt! Man ska sluta när man är på topp så jag gjord kanske 4-5 stycken och sen nöjde jag mig där.

Spirre kändes lite slö innan jul och antagligen har han blivit lite piggare nu så jag får bättre framåtbjudning i bytena och då lyssnar han mer uppmärksamt också. Kul! Bådar gott inför Per-träning om fyra veckor!

Han verkade iaf bekväm med kandaret och kändes som en gummiboll hela han när jag längde ut honom i traven på bara bridongen i slutet av passet.

Har också sprillans nya Legacy-benskydd fram och de var verkligen imponerande i passform och ser rejält hållbara ut. Tråk-svart, jag vet. Inte läckert leopardmönstrade som Guldfots eller som de här ... :)

1 kommentar:

elin sa...

Meenn, det klart Spirre skulle haft zebraskydd!! Hur fränt som helst ju.:)
Kul att det funkade bra med kandaret också!