tisdag 25 januari 2011

dubbelpass - igen..!

Tja, jag har ju aldrig varit den som bara gör saker halvhjärtat. När jag väl kommer igång med ridningen så gör jag två dubbelpass på raken.... :)

I söndags hade jag stalljour och eftersom Blaze går i antirymmarhage och dessutom inte har någon helgfodervärd så tog jag med honom ut på en "joggingtur", dvs ett 45-50 minuterspass med lång, långsam träning. Distansträning med andra ord. Mest trav i jämnt tempo och bara en skrittpaus förutom uppvärmning/nedvarvning.

Det var första gången jag red ut honom och jag märkte att han var rätt spänd och tittig. Svårt att få honom att slappna av även om det gick bättre när han blev lite trött. Trevlig häst annars.

Sen på eftermiddagen red jag Spirre igen i ridhuset och inte på kandar den här gången utan på vanligt tränsbett men med westernsadeln. Det är ju P-träning snart och jag har inte tränat speciellt mycket sedan sist. Så jag fokuserade på bytesträning och hade tänkt backa ett antal steg och köra en inlärningsövning men jag kände att Spirre var rätt med och testade ett byte som satt klockrent så då övade jag lite på byten direkt istället. Kunde till slut göra tre på medellinjen efter varandra, ca 4-5 språng emellan. Kul!

Däremot gick inte spinnen så bra, Långben såg att han lägger vikten på ytterbenet och jag har svårt att få honom att kliva över. Dessutom tycker jag att jag inte har koll själv på vad jag egentligen ska göra... Nåja, det blir något för P att ta tag i. Långben gav tips om att fatta galopp ur spinnen då han inte la vikten på inner benet och sedan gå in i spinnen igen direkt från galoppen och då bytte han efter några fattningar så att han viktade över inåt så det var ju bra.

Annars kändes han fin men jag känner mig slarvig och i oordning, liksom. Lite ont i kroppen pga förkylningar och bristande medicin, men vet inte om det bara är det. Känner mig inte överens med tränsbettet heller men vet att det är det här jag måste träna på, att det är mina timing i händerna som spelar roll nu.

Inga kommentarer: