fredag 2 september 2011

Äntligen ridlektion!

Efter att ha ridit nästan varannan dag hela sommaren så kan man ju undra hur det kommer sig att det är så himla roligt att börja rida på ridskolan igen??? Men det var superkul när ridårets första lektion gick av stapeln igår! Nytt för i år är att jag rider Spirre varje gång och att jag har honom på helgerna också, så nu ska vi se hur långt vi kan komma. Lyxigt iaf att rida för tränare en gång i veckan!

Igår red vi dressyr (det är numera en dressyrtantsgrupp (Maria får ursäkta!) med minimalt med hoppning) och jag valde att rida på kandaret eftersom när jag red på det i söndags gick det superbra. Jag har ju inte ridit något på kandar sedan i våras.

Övningarna var trav på volt med skänkelvikning på öppna delen, galopp på volt där vi fick länga fyra steg och korta fyra steg upprepande. Sedan red vi öppna och skänkelvikningar i trav. Spirre kändes fantastiskt fin även om han var lite seg först. Han gick jättebra i båda galopperna och det kan förstås bero på att jag (efter intensiv behandling tidigare på dagen) var ovanligt fräsch i höfterna och för första gången på länge kunde slappna av i sadeln. Bara det gjorde ju att det var så kul så jag nästan grät... :)

Fortfarande blir han lite kort och vill samla upp sig när vi ska rida skänkelvikning eller samla i traven så jag får då tänka på takten och även rida lätt ibland. Men det kommer sig bättre och bättre.

Inga kommentarer: