lördag 10 september 2011

Galoppintervaller

Fotoåtervinning men visst är det sött?

Har inte ridit Spirre en meter på de två helger jag haft honom men idag var det äntligen uppehåll och det hör ju till ovanligheterna så det måste utnyttjas. Egentligen skulle nog förkylningen må lite bättre om jag inte ridit men det regnar antagligen i morgon så jag får ta igen vilan då. :)

Red iaf tre galoppintervaller i backe (inte fort men i form) för att stärka galoppen. Spirre kändes kanonfin idag, härligt humör, avslappnad och sökte sig i fin form. Galopperna gick bra, han fick gasa på slutet och det gillade han förstås!

Men sista intervallen skulle jag byta galopp i vart 10:e hade jag tänkt men något är galet. Jag hoppas att det bara sitter i mig och inte i hästen fysiskt. Han verkar vara i finfin form men man vet ju aldrig. Bytena höger-till-vänster går ju löjligt enkelt, jag sitter helt enkelt bara om och då byter han på mikrosekunden. Men det andra bytet, vänster-till-höger gick inte alls. Först fick han korsgalopp som inte gick att byta bort utan att ta ner till trav först och sen ville ha inte byta alls så jag flyttade hela honom i sidled ända till andra sidan vägen innan han bytte (klumpigt). Så nu funderar jag på om det kan var att jag förväntar mig krångel och därför spänner mig och dessutom lutar mig framåt och blockerar bogen, eller om han helt enkelt var lite trött efter de två tidigare intervallerna och det förstärkte svårigheterna. Hm.

Inga kommentarer: