fredag 13 januari 2012

Blogga eller inte blogga, det är frågan

Det var länge sedan jag skrev ett inlägg. Jag velar tid till annan om jag ska sluta med den här bloggen eller om jag ska göra något mer av den och i tomrummet av min obestämdhet så blir det inte bättre än så här.

Men jag kan väl iaf berätta att Spirre är igång igen sedan någon månad, haltfri, pigg, glad och lite rund. Känns väldigt fin att rida, som att han vilat bort alla stelheter och snedheter.

Vi har en ny sadel, inte för dressyren men väl för hoppning och uteritter. Jag fick tag i en fin gammal Loke som är makalöst bred och ligger bra på Spirre. Han verkar trivas med den också och jag får lite variation mot den breda dressyren som jag ändå avgudar. Det gör tydligen de andra i stallet också eftersom jag tror att 2-3 andra lånar den stadigt i brist på dressyrsadel. :) Vem kunde tro det om en bespottad bomlös sadel? ;)

I mellandagarna red jag hoppträning för första gången på typ tre år. Det var kul och nyttigt då vi jobbade främst med att få mig att släppa knäna och ta stöd i stigbygeln istället och inte rida så våldsamt i lättridningen så att jag direkt motarbetar Spirre i ryggen. Det var jättesvårt för mig att våga släppa knäna då jag nu också är mer "smärtig" än vanligt pga många infektioner och lite ledmedicin.

I går red jag lektion på Spirre och vi red lite mer brutaldressyr, dvs sånt jag gillar bäst. En rolig övning där vi konstant växlade mellan "framdelsvändning" i trav, skänkelvikning, rakriktning och byte av ställning och galopp på korta sträckor. Svårt men nyttigt eftersom man då fick kvitto på hur väl hästen lyssnar på ens skänklar. Red Spirre på kandaret och han var lite ringrostig mot det men jag tyckte att han svarade bra ändå på övningen.

I morgon är det efterlängtad dressyrträning för Theresa. Hoppas att jag kommer igång och bloggar mer nu då, när jag kommer igång och rider lite mer och satsar inför nästa tävlingssäsong!

Inga kommentarer: