måndag 23 januari 2012

programträning och smärta

Igår var enda chansen att träna programmen inför söndagens tävling. Jag har varit rejält stel och öm på sistone och efter torsdagens lektion sov jag dåligt på natten pga värk, och det händer inte så ofta så jag valde att låta min extraryttare Emilia ha Spirre fredag och lördag istället.

Var lite taggad för ridningen igår men direkt jag satte mig i sadeln skrek hela bäckenet och framförallt vänster höft. Bet ihop och skrittade fram men kände mig nästan yr och hade någon pratat med mig hade jag nog inte svarat... Kändes en anings bättre efter en stund och började då trava fram - aj, aj, aj, aj! Men jag tänkte att går inte det här nu är det ingen idé att rida tävlingen nästa helg så jag red på en stund till.

När jag väl blev varm i alla muskelfästen så gick det bättre så jag klarade att rida hela passet och rida igenom både LA:3 och MsvC:1. Det tog dock lång tid, långt över timmen, dels för att det tog så lång tid för mig att komma till ridning och dels för att vi var fem stycken inne och då får man vänta lite innan det går att rida igenom programmen. :) Kul med aktiva ryttare!

När jag började att träna på galoppserpentinen (förvänd) så kände jag att så fort jag tog den minsta förhållning (red på kandar men med rätt slak stångtygel) så fick Spirre 15 ben. Eftersom det varit så här ett tag så kände jag att jag måste försöka komma igenom det, så jag höll om med benen och förhöll i tygeln och han fick 35 ben men jag lät honom få det, satt bara kvar och drev fram i öppna i galopp och till slut insåg han att jag inte ville något komplicerat så då släppte han och hittade takten igen. Kändes lite bättre i galopperna efteråt och när han blev varm så genomridningarna gick riktigt bra faktiskt! Jag tycker att han ryggar lite för hastigt men om jag kommer ihåg det på tävlingen så ska jag hålla om lite mer och vara extra försiktig i handen. Det blir ju inte så mycket av mellan- och ökade gångarterna men det hade jag ju inte riktigt förväntat mig heller, galoppökningarna var hyfsade både i form och balans. En annan sak att tänka på är att driva fram i trav och hålla fram handen eftersom han gärna tror att han ska trampa så fort jag sitter till i sadeln och då blir det mer tölt än trav...

Inga kommentarer: