söndag 19 februari 2012

två pass dressyr

I torsdags blev det dressyrlektion (jippi!) och jag valde att rida på kandaret. Spirre kändes mjuk och harmonisk och det blev en toppenlektion trots att jag här väldigt stel och öm nu.

Vi red klockan i galopp och trav, timglaset i trav och så galopperade vi på volt och minskade/ökade volten. Vänster galopp var himla bra, höger lite kantigare men med lite kittel med spöt på bakdelen då och då så gick det iaf behålla galoppen avslappnat och lugnt.
Längtar lite efter sommar nu.... Iaf efter värmen


Ikväll har jag ridit ett dressyrpass själv på tränset. Planen var att jobba galopp för att stärka den så efter uppvärmning samlade jag lite med hjälp av galoppfattningar på volt och sen bibehållen galopp och övergång till förvänd, jobbade omväxlande stora volter och fyrkantsspåret.

Sen gjorde jag något som gör att jag vill slå mig i huvudet med något riktigt hårt. Jag har inte tränat byten på hundra år men jag "skulle bara provat lite"... :/ Höger-vänster är förstås inga problem men vänster höger gick så där, han gjorde ett bra byte och då skulle jag ha slutat där och inte fortsatt! *slå, slå, slå mig i pannan* Men naturligtvis så tänkte jag att "jaha, om det går så här bra kan vi rida några till" och det kunde vi inte, så då red jag några ännu fler för att jaga det där bra bytet så till slut fick jag nöja mig med ett halvbra... Skit!

Nåja, det blev inte spänt som det brukar bli och jag var rätt lugn och tog pauser men ändå... *suck* Och av så mycket galopp ramlade jag ner bra i sadeln men jädrar vad det gjorde ont efteråt! :/

1 kommentar:

elin sa...

Härligt med fina träningspass!