torsdag 9 februari 2012

Två pass i ett inlägg

I söndags red jag ett dressyrpass på Spirre som kändes underbart skönt av en anledning. Nu har jag inget mål som hägrar i fjärran, jag har ingen tävling vi ska vara med på förrän i maj, så jag kunde bara jobba på med det som behöver förbättras just här och just nu! :)

Red inte så länge, ca 45 minuter och jobbade mest med att få yttersidan på plats och sen få aktivitet i bakbenen. Jag har ju ett tag ridit framåt eftersom jag inte ville ha Spirre i någon sorts halvpassagetölt inne på tävlingsbanan men nu får han verkligen jobba så och han gick jättebra. Jobbade lite galopp också, eftersom det är galopptakten vi måste få ordning på. Jobbade lite förvänd, lite små volter, och växlingar mellan samlad galopp och arbetsgalopp.

I kväll har jag ridit markarbeteslektion på Spirre och det i en mer nybörjargrupp. Där styrs man lite mer hur man ska rida och då upptäcker jag andra saker. När jag inte måste tänka ut själv var jag ska härnäst så kan jag jobba mer på att göra detaljerna i det jag gör mer perfekta. Rätt skönt faktiskt!

Det som inte var skönt var att min vänstra höft inte alls gillade tanken på hoppning men det gick bättre i galopp än i trav. Spirre gick fantastiskt fint ikväll och känns hur stark och mjuk som helst. Hoppas vi kan hålla i det nu och kunna träna bra ända fram till maj.

1 kommentar:

elin sa...

Just här och nu.... Härligt!!