måndag 17 september 2012

mål - check!

Igår var jag och Spirre tävlade hos Bräcke ridklubb. LA:4 var på schemat och sist jag red det programmet var drygt ett år sedan och då hade vi 54,68 %. Ett program som passar Spirre väldigt bra då det händer saker hela tiden, mycket korta transportsträckor och svårigheter som bakdelsvändningar, halt-ryggning-galoppfattning, mm. Det enda som vi har verkligt svårt med i programmet är de små galoppvolterna eftersom Spirre lätt tappar rygg och rytm i dom.

Det var vår favoritdomare som var på plats och som också dömde oss förra året i programmet så jag hade som mål att nå 55 %. Framridning kändes okej, Spirre laddade inte på lika mycket som han gjort senaste veckorna men det kändes som att det var en underlagsfråga - lite blött och tungt grus. Men annars var han mjuk, avslappnad och lyssnade rätt bra. Väl inne var underlaget betydligt bättre och jag kände att han tordes ta för sig lite mer.

Själva ritten var svår att bedöma. Vi gjorde allt och på hyfsat rätt ställe, det kände som att han längde lite även om det har funnits mer där på sistone, galopperna gick rätt okej bara tapp i rytmen på ett par ställen, men han hade lite taktinslag här och var, hade svårt att gå skänkelvikning undan högerskänkel (vill gärna försöka fatta galopp istället), osv, så det var svårt att säga hur det egentligen gick.

Min klubbkompis fick dryga 55 % och ledaren låg på 62 % så jag tänkte att jag nog hamnade kring 54 % och att jag nog ändå skulle var rätt nöjd med det.

Så jag blev rätt glad när jag hämtade mitt protokoll och såg att vi hade fått 58,5 %!!! :D

Jag har världens bästa häst, min lilla arab! :)

Inga kommentarer: