onsdag 5 november 2008

barack obama

Det känns ganska häftigt att vara med när historia skrivs. Ja, det är man ju alltid men det är inte ofta som man verkligen känner att det som händer just nu kommer att vara något som kommer nämnas i varje historiebok i varje skolklass i århundrande framöver.

Om jag vara amerikansk medborgare så skulle jag har röstat på Obama och det är jag tydligen inte ensam om i Norden. Såg i en undersökning att drygt 75 % av nordborna skulle göra just det. Jag har dessutom sett några dokumentärer från USA innan valet och jag är inte förvånad att det är en sån skillnad mot för amerikanarna själva, för jag blir mörkrädd över den egoism, ytlighet och underliga människosyn som råder bland vita, kristna amerikaner. Hur kan man kalla sig kristen och samtidigt mest se om sitt eget hus och ta det som ett bevis för att man är kristen??

När man hör den vita högern prata om sina värderingar är det som att åka bakåt i tiden, till åtminstone 30-talet i Sverige och Europa. Kvinnorna ska stanna hemma med barnen och inte tro att de kan något annat, en vit kristen högerkvinna sa på TV igår att hon inte trodde att någon kvinna någonsin kunde bli president eller axla liknande ansvar eftersom kvinnor inte var skapta så. Fattiga och arbetslösa får skylla sig själva - de betalar inte skatt så varför ska de ha något att säga till om eller få pengar från någon? (uttalat av en stay-at-home-mam som inte heller hon betalade någon skatt...).

Skrämmande. Men min förhoppning är att Obama och anhängare ska föra USA till framtiden istället för att sitta fast i stormaktstidens 40-tal. Att föra in tankar om broderskap, frihet och jämlikhet som de gamla fransoserna gjorde redan för flera hundra år sedan, att skapa en vänligare värld, både inrikes, mot andra länder och mot miljön.

"Barack" betyder tydligen "välsignelse" på arabiska och jag hoppas att han blir det för USA och därmed för världen.

Lycka till och håll dig nu vid liv för jag kan tänka mig att det är många högerextremister som redan har fingret på avtryckaren.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det där var så fint skrivit så jag började gråta när jag läste det! Kunde inte ha hållit mera med...Go Barack Obama!