tisdag 11 november 2008

tjänstemannablogg

Ibland har jag funderat på att ha en blogg för kommunaltjänstemannen Camilla. En där andra får ta del av vad det egentligen innebär att vara kommunal tjänsteman för det tror jag inte att alla vet. En del tror att vi bara fikar hela dagarna, andra tror att det vi gör är bara byråkratiskt och tråkigt, andra är iaf övertygad om att det vi gör är fullständigt onödigt och att vi bara kostar samhället pengar.

Väldigt få tror att det vi gör är viktigt, omfattande, krävande och roligt.

Men det är det.

Att vara kommunal tjänsteman innebär att man får ett mycket varierande arbete där man träffar människor av alla de slag, får inblick i mängder med olika verksamheter, får vara med och se människor och organisationer utvecklas och delta i processer där man lär sig massor och får en helhetsbild där man ser vissa mönster som går igen.

Att kunna förmedla den bilden till allmänheten genom en daglig blogg med det man gör skulle vara intressant, men jag tror inte att jag har riktigt tid och ork för det, samt att det är en fin balansgång mellan vad som bör avhandlas offentligt och inte då en del saker behöver avhandlas internt innan det är färdigt och att man under den tiden bör hålla högt i tak utan att människor är rädda för att bli citerade offentligt innan de tänkt klart.

Men det skulle vara roligt att få dela med sig ibland, speciellt när man är upprymd över något stort och fantastiskt som håller på att hända och som kommuninvånaren inte ser helheten av eller när de väl ser slutresultatet så fårstår de inte processen innan och varför det blev så här.

Vad tror ni? Skulle man läsa en blogg vid namn "kommuntjänstemannens grå vardag"?

8 kommentarer:

Henrik O A Barkman sa...

"Skulle man läsa en blogg vid namn 'kommuntjänstemannens grå vardag'?"

Definitivt!

Anonym sa...

njajajokanske.......den där balansgången du skriver om kanske är svår att hitta för att det ska bli riktigt intressant, men vad vet jag :)

Anonym sa...

...fast o andra sidan hur kul är en russblogg för den som inte intresserar sig....:)

Anonym sa...

å herre min spjärt, så mycke jag tänkte nu´rå....jag skulle nog läsa den av ren nyfikenhet..tror jag....

Anonym sa...

Roligt att höra vad ni tycker! Och kul att du visar av dig också, Barkis! :)

Jag kanske börjar i lite omfattning på den här bloggen, under kategorin tjänstemannen, eller liknande.

IceBitch sa...

Klart du ska skriva, du har ju talang och jag uppskattar alltid att läsa din blogg.

Elisabeth sa...

njaeee...

Elisabeth sa...

alltså jag menar att jag vet inte om jag skulle läsa den, men jag menar att du har talang!!! =)
Jag tycker bloggen om dig och din familj är spännande!!! =)