onsdag 12 november 2008

webb och inköp

Gårdagen var fylld av tre av mina uppgifter - stöd till de politiska nämnderna, upphandling och webbredaktör. En del rutinarbete, en del spännande inslag och sen lite roliga aktiviteter.

Igår jobbade jag mer än vad jag ska då jag deltog i utbildning på eftermiddagen. Istället var jag inte på jobbet förrän tjugo i nio på morgon men det beror mest på att jag har feber av lederna för tillfället.

Grupparbete med politiker
Efter att ha kollat mailen och svarat på några av dem, bland annat påmint en politiker om att få in anteckningar från ett möte, så jobbade jag lite med att förbereda ett grupparbete i kommunstyrelsen om två veckor. Varför det måste förberedas redan nu är att det på måndag går ut kallelse till sammanträdet och då ska en del material med så att deltagarna hinner läsa in sig innan.

De hotar med Länsrätten
Jag fick också ett intressant mail mitt i arbetet från en upphandlingskollega som hade blivit kontaktad av en annan tjänsteman som utfört en upphandling (ett inköp alltså fast med lite speciella regler) på ett mindre belopp och nu hade en av leverantörerna som inte fick ordern surnat till lite och hotade med att dra oss inför Länsrätten.

Det låter mer allvarligt än det är, att bli dragen inför rätt, men det är standard för offentlig förvaltning om någon är missnöjd med våra beslut så kan de överklaga till Länsrätten och ett sånt här ärende brukar bara ta en vecka i rätten innan det är klart.

Jag fick iaf uppdraget (eller fick och fick - jag TOG uppdraget eftersom jag gillar när det är lite krångligt - lite mer utmaning helt enkelt) att titta igenom vad som gjorts och se om vi gjort någon miss och vad vi ska svara leverantören och vad vi kan argumentera för i Länsrätten.

Vi står enade
Även om inte jag eller mina upphandlingskollegor gjort själva upphandlingen agerar vi ändå som om vi är ansvariga - det är alltid så att ansvaret aldrig ligger på en enskild tjänsteman, man kan alltid argumentera för att den har fått dåligt stöd eller att vi har brustit i vår organisation. Så vi pekar aldrig finger eller skyller ifrån oss, vi hjälps åt helt enkelt.

Ökad kunskaper i webbskrivande
På eftermiddagen gick jag en utbildning i konsten att skriva för webben och det var delvis intressant, delvis onödigt, men det berodde på att vi webbredaktörer/-publicister fick haka på en utbildning som gymnasiet hade ordnat för webbstjärnan så det var även med info som inte var aktuell för oss, men säkert intressant för gymnasielärarna. Vi fick iaf träna på att redigera texter för webben så att de är snabba att skumläsa. Har försökt att anamma det jag lärde mig på den här texten! :)

Inga kommentarer: