torsdag 7 maj 2009

Altan #1 och #2

Jag bygger en altan/soldäck på baksidan huset och tänkte att det kunde jag ju dokumentera här.
Jag har planerat det här i säkert två år men av diverse anledningar är det först nu jag kommer till skott. Men planeringen är väl gjord så det är egentligen bara att bygga.


1. Jag har inte skalat av all grässvål men en kant runtom ytan där altanen ska byggas. Sen har jag täckt ytan med lättviktspressenning från Dollar (totalt 90 kr). Ytan är ca 7 x 3 m. Ser jättelitet ut när man har en tom yta så här, men jag har mätt med utemöbeln och det ska bli gott om plats.

2. Lokalt material. :)

3. Ett gruslass från Ottosson (eller det är nog gjutsand) om 1,5 km3 har spridits ut och betongplattor från Granngården plus lite Lecasten som vi hade hemma används för ramen att vila på. Har spikat ihop ramen (2"x5") och lagt den i plan vilket förstås är helt onödigt då den kommer att lyftas hit och dit för vidare spikning innan det är klart att lägga den på plats. Men det är mest för att se hur det blir och hur mycket plattor jag behöver. Jag kommer att sätta fötter i hörnen och på diverse platser på längderna så går det mindre plattor samt vinklar i hörnen och på tvärreglarna. Men det blir det mer om på nästa fotoserie!

Märeth har bokat första verandagroggen, vilket är självklart då hon hjälpte mig att kratta ut gruset... :)

1 kommentar:

Elisabeth sa...

Åh fy vad roligt med en altan. Det där kommer att bli super!!!!!!!!