måndag 11 maj 2009

händelserik helg

Arvid och jag har haft en händelserik och rolig helg. Tyvärr kunde pappa Simon inte ha kul med oss då han legat nedbäddad i sängen hela helgen i det som idag visade sig vara lunginflammation. Så går det när man inte har tid att vara sjuk utan ska på jobbet till varje pris! Hade han legat en dag extra när förkylningen började så kanske det här kunde ha undvikits. Nåja, åter till Arvid och min helg! :)

På lördagen drog vi iväg till bilbesiktningen vid 10-tiden och tittade på alla motorcyklar. Arvid började studsa i bilstolen och klappade händerna i ren förtjusning redan när han såg dem genom sidorutan. Sen sprang han hela kön fram och tillbaka och bad att få sitta på var och varannan... :)

Sen åkte vi till Granngården på vårmarknad. En kalv slickade på Arvids hand så han skrek av förtjusning och kalven snabbt studsade två steg bakåt och glodde misstänksamt på oss. Söta lamm och mjuka kaninungar som Arvid fick klappa (och försökte stjäla ur buren) gjorde att lille sonen var helt stirrig till slut. Vi åt en "Jompastut" tillsammans sittandes på telefonstolpar bredvid ponnyridningen.

Snacka om att det var en kille som sov middag hårt och länge! Och när jag väckte honom tittade han upp och sa "tottor!", dvs "fordon med motor" som första ord till mig. Jag förstod då att han drömt om motorcyklar. :)

På eftermiddagen fick vi besök av mormor, morbror, moster och kusin Martin. Vi smet ifrån alla efter en stund för att titta på tant Annica som skulle tävla i Let's dance men missade hennes dansande förutom den sista gemensamma buggen. Dock blev vi väldigt glada när det visade sig att hon och hennes danspartner, Jörgen på Konsum, vann tävlingen!!! Grattis Annica!

Sen hem igen och liten lugn stund innan vi cyklade ner till MC-klubben där det var grillafton. Arvid sprang omkring och lekte med barna i över en timme och fick åka världens häftigaste lådbil med storkillarna som styrning och motor. En grillskiva, potatissallad och beasås senare så var det dags att avsluta lördagen med välling och gonattpuss.

Söndagen bjöd på lite lugnare tempo men vi började med att leda över hästarna till beteshagen och Arvid red omkring en stund på en betande Spirre. Sen lastade vi lite hästgödsel och åkte hem och grävde upp trädgårdslandet, dvs mina tre pallkragar. Det ska sås morötter bara jag kommer ihåg att köpa frön...

Efter middagsluren (vi sov alla tre, skönt med siesta!) så åkte vi och hälsade på morfar och sen grävde vi lite till i landet. Kvällen bjöd sen på mysigt bad och sen gonatt.

Själv har jag också hunnit bygga lite mer på altanen både i fredags och i lördags. Bilder kommer men jag kan berätta att fredagen bjöd på hål i huvudet. Stod framåtlutad och spikade och nonchalerade helt brandstegen på väggen när jag rätade upp mig och pang! så uppstod blodvite och en märklig luddighet i hjärnan resten av dagen.

Men som historien berättar:

"Vet du skillnaden mellan en ryttare och en kommunalarbetare?"
"Nä".
"En ryttare kan tvärdö på sin ritt, men en kommunalarbetare kan tvärrittoppsi och dö".

Touché.

Inga kommentarer: