onsdag 13 maj 2009

Altan #3 och #4

Lite fler bilder från det framåtskridande altanbygget.

Här har alla tvärreglar kommit på plats och de är dessutom förstärkta med vinkelbeslag där jag tyckte att det behövdes. En stolpe har kommit på plats - två 2"4" ihoplimmade och ihopskruvade. Dessutom är ramverket Cuprinolat. Allt material från Lösvirkeshus i Strömsund.

Så en bild från igår kväll som var mycket produktiv. Alla stolpar på plats men jag var otroligt feg och tog dem alldeles för långa. Hade nog fått ut fyra stolpar av två plank men av rädsla för att de skulle bli för korta så fick jag ut tre istället. Nu blev de alldeles för långa och det blir mycket spill efter att de är avsågade... Nåja.
Dessutom ligger altanen på plats och har fått fötter ned till betongplattorna där avståndet är lite större. Varannan tvärregel har dessutom fot och betongplatta, jag hoppas det ska räcka för att de inte ska bli svajigt.
Ramverket blev lite krokigt vid skarven men det har jag riktat upp med hjälp av planket som är fastspikat mitt på, det tas bort när jag nått dit med trallen.
Och första trallbrädan är på plats! Sen var batteriet dött i skruvdragaren och även musklerna i min högerarm så då var det dags att göra kväll! :)
Groggen närmar sig... ;)

3 kommentarer:

Malin "Ravna" Runsten sa...

Vad härligt att kunna gå ut genom er balkongdörr utan att ramla med huvudet före ;)
Det kommer se jättebra ut, fina proportioner på bygget.

Annica sa...

Vaddå??! NÄ, nu blir jag lite småstött - vad var felet på två lösa bräder på några halvkassa tegelstenar? VA? ;)

camilla sa...

Satan - det var INTE Annica som skrev det där - jag hackar hennes Google-konto och råkade missa att byta till mitt eget konto... :)