onsdag 6 maj 2009

en helg med inre balans - på alla sätt och vis

Jag har haft en fantastisk helg!

Trots att jag är lite allmänt trött och har lite för ont i kroppen för att köra 17 mil enkel väg så uppvägdes allt detta av att helgens kurs var helt super, inte bara när det gällde själva kursinnehållet utan även när det gäller deltagare, miljö, skratt och hästar av alla de slag.

Jag tog med mig Spirre upp till Katarinagården ovanför Vilhelmina för att gå en tredagarskurs i centrerad ridning med Toini Pettersson, en gammal bekant till mig som jag senast träffade för 10 år sedan... Det var Katrin Enquist som arrangerade, också en gammal bekant men vi har aldrig träffat varandra IRL trots att vi inte bor så långt ifrån varandra. Katrin och hennes man var helt klart människor i min smak! :)

Kursen blev mycket mer innehållsrik än jag förväntat mig och temat för helgen var inre balans / inre kommunikation och det blev det verkligen. Två teori pass för Toini ledde till att jag hittade min "diamant" och efter tre ridpass blev Spirre "överstyrd", dvs plötsligt gjorde han volt tillbaka då jag vill göra en hörnpassering... :) Mina händer och stela armar fick sig en duvning och vi hittade ett sätt att komma runt min trasiga vänsterhöft. Otroligt proffsigt av Toini att vara så flexibel!

Sen testade vi också medicins chigong och dansade fritt i mörkret till Väsen. :)

En sak var verkligen urhäftig. Sylvia Engqvist, sensomotorisk reflexpedagog, höll ett öga på oss under ridning på lördagen, höll en superbra föreläsning på kvällen och sen fick vi en halvtimme privat med henne på söndagen. Så vad gör en reflexpedagog, då? Jo, den hittar åt ev icke-integrerade spädbarnsreflexer hos oss som gör att vi blir störda i vardagen på olika sätt. Jag har fem icke-integrerade reflexer och fick ett stort antal övningar att göra hemmavid varje dag. Ska bli otroligt intressant att se hur jag ändras av det och hur min ridning ändras! Bland annat håller jag på att lära mig att jonglera vilket inte är så lätt... :)

Supertack tilll Katarinagården, Katrin, Toini, Sylvia, Gertrud, Ulf (Lennart!) Sven-Olof (?) och alla andra deltagare för en underbar helg!

1 kommentar:

Katrin sa...

Hej Camilla! Det var kul att ha dig med på kursen oxå! och att äntligen få träffa dig på riktigt... hoppas det blir fler gånger. Kram från Katrin