måndag 6 december 2010

kandar

I går kväll red jag Spirre på kandar för första gången!

Jag visste inte hur han skulle reagera på två bett i munnen, jag har varit lite skeptisk till det men man måste ju pröva någon gång. Han har ju gått i många år på westernstången och på många olika bett, men två samtidigt?!

Men det var inga problem, han såg lite förvånad ut men började att smaska på både bridong och stång och såg rätt förnöjd ut.

I ridningen var det lite osäkert från min sida när det gällde att rida på två tyglar men jag tror jag fick till det rätt bra till slut. Red med en rätt lång och i början rejält glappande stångtygel bara för att känna lite på det och sedan kortade jag den succesivt.

Spirre reagerade mycket bra, han skärpte till sig lite och lyssnade fantastiskt bra så jag behövde egentligen knappt sträcka på stångtygeln.

Red lite LA:6-övningar - enkla byten, öppna-sluta delen och galoppsnurren. Sen gjorde jag några byten också och det gick rätt så bra, bättre än förra helgen iaf.

Förutom att Spirres lilla huvud blev helt täckt av remmar så verkade det fungera bra med kandar. Han var riktigt avslappnad och sträckte ut sig lång och låg automatiskt när jag längde tyglarna så han borde ha varit rätt förnöjd med det hela.

Nu ska jag börja spana efter ett eget, lite nättare, kandar så jag inte behöver låna av andra (tack Inga-Lill!). :)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att det gick bra! Förstår att det är lite klumpigt med det kandaret på Spirres nätta huvud. Men vill du får använda det så mycket du vill.
Kan du vara juy till ryttargalan? Den är 29 januari på Folkets Hus?
Inga-lill

Anonym sa...

jury menar jag.. Inga-Lill

camilla sa...

Ja, det ska nog gå bra! :)