tisdag 15 mars 2011

Westernträning

Så var det dags för P-träning igen i helgen som var och det var mycket roligt och givande! Nu fattar både jag och framförallt Spirre det här med spinn, hur det ska göras och hur det ska kännas. För att få honom att spinna så böjer jag honom på en liten volt (böjningen är viktig!) samtidigt som jag driver med benen rytmiskt (bumpar) tills att han själv bjuder till att börja spinna för att jag ska sluta med drivningen och då lättar jag i tyglarna och benen (förutom ytter ben som driver för varje steg) och då spinner han! Tappar han så fokuserar jag på böjning och drivning med inner ben och då kommer han tillbaka i formen. Puh! Trodde aldrig att vi skulle hitta fram till det här!

Galoppombyten gick också mycket bättre än tidigare. Vänster-höger är fortfarande fina och jag börjar kunna lita på dem nu. Vänster-höger är fortfarande mycket osäkert men det blir oftare och oftare bra byten. Fick rida en mycket bra voltombytarövning med byten vid kvarts och halvvarvsvolt.

Första passet fick vi göra en bra, "mjuk" övning. Att rida hästen i balans mellan ens egen kontroll och hästens eget ansvar, att hitta balansen där hästen "tittar ut ur tränset" och växlande fokuserar framåt och bakåt för att lyssna av vad ryttaren vill. Syns tydligt på öronen - är de mest bakåt så utövar ryttaren för mycket kontroll och är de bara framåt har hästen tagit över det mesta av ansvaret och väntar inte in ryttaren. När öroen växlar mellan framåt, bakåt hela tiden och hästen är avslappnad har man hittat rätt balans.

Det här var otroligt nyttigt för mig som gärna överkontrollerar när jag rider Spirre. Jag fokuserade öht mycket på att göra hjälperna solklara och bara användas när de ska, inte för att jag tror att Spirre snart kommer ur formen utan faktiskt låta honom göra misstaget och SEN korrigera. Mycket nyttigt men mest jobbigt för hjärnan att hela tiden hålla medvetandet på den nivån. :)

Inga kommentarer: