fredag 3 juni 2011

Bakkärrejobb

Ikväll red jag Spirre för första gången på dryga veckan. Jag gick dessutom ca 4 km då jag hämtade och lämnade honom i beteshagen och det var inte så dumt, för jag var bra uppvärmd när jag satte mig i sadeln och satt bättre redan från början än vad jag brukar göra.

Hade som mål att jobba grundläggande lösgjordhet samt putta in bakkärran under honom med övningen jag fick på John Moore-clinicen.

Sagt och gjort så började jag i skritt och trav att bara rida på volt, noga ge akt på mina händer både att de var stilla och att de inte blev dragande. Jobbade mycket framåtdrivande och Spirre sökte sig rätt fort fint nedåt-framåt.

Övergick till öppna på fyrkantsspåret och växlade mellan trav och galopp, fortfarande noga med händerna och framåtbjudningen. Han kändes fin så jag rätade ut honom och började vändningsövningen. Galopperar nära sargen på långa tyglar och vänder sedan UTÅT mot sargen och driver framdelen runt. Meningen är att han ska sätta in bakbenen långt under sig för att kunna få runt framdelen då det blir rätt trångt.

När John red honom och gjorde detta så fuskade han rejält med bakbenen och slängde istället ut dem från väggen. Det gjorde han nu också och jag kände att han inte klev runt med framdelen utan blev lite efter. Rider med spöt uppvänt så att jag kan vinkla ner det och hjälpa till att driva hals/bog runt. Efter första vändningen kände han sig nog lite överraskad (där galopperade han och trodde att han visste var vi skulle, liksom...) så sen var han verkligen med men fuskade ändå en del. Blev tydligare och tydligare i drivningen och till slut fick jag något som kändes bra i vändningen till höger. Gjorde halt och pustade sen stund.

Gjorde några fler vändningar med fokus på den svåra sidan (han vill ju gärna fuska med vänster bak) och till slut så kändes det att han satte sig lite mer och hävde sig runt, så då fick han pusta igen.

Red sedan fram i trav och vilken skillnad på hästen! Kände att jag var nöjd så jag red igenom LA:3 (vilken vi ska tävla i den 19:e) så mycket jag nu kom ihåg den och han kändes mycket fin! Visst, han kommer fortfarande upp i en del övergångar men hittar tillbaka fortare och känns genomgående mer mjuk i nacken och mer genom i kroppen.

Red totalt 30 minuter och han var helt genomsvettig. Dels går han på bete nu, dels var det varm i ridhuset men jag tror också att övningen bet lite på honom för han vilade ömsom höger och vänster bak efteråt.

Skönt med långpromenad till betet efteråt och han såg väldigt nöjd ut. Skulle tro att han uppskattade att jag inte drog så mycket i tyglarna... ;)

Inga kommentarer: