söndag 7 december 2008

dagens resultat

Så har jag gjort ännu en klubbtävling i dressyr med klubbmästerskap.

LB:1, som var klubbmästerskap och för mig första klassen idag, avgjordes med något av det jämnaste i resultatväg jag sett på klubben på länge. Och det var trion som red distriktslagfinalen som placerade sig inom typ 7 poäng. Carro/Lego vann på 64 % - GRATTIS! - Maja/Peter Pan tvåa på 63% och själv kom jag in som trea på 62 % och det är jag supernöjd med! Spirre gick jämnt och fint i hela programmet och framförallt traven kändes jättebra och han skötte sig bättre än vanligt i galopperna. Men jag kände att jag höll i lite för mycket och att han hamnade bakom och det var det som drog ner poängen lite. Men jag fick en 7:a på sitsen!!! Måste också nämna att Inga-Lill gjorde en fin ritt på Zixten och kom fyra på 53 %.

Nästa klass var LA:1 och där var det bara jag och Carro som startade. Carro vann på 59 % (tror jag det var?) och jag och Spirre fick 54 % vilket ju inte säger så mycket om ritten då den var långt ifrån jämn. Vi började kanon i travprogrammet och jag kände verkligen hur bra det var, sen fungerade INGENTING i galopperna och det är inte bra i LA:1 med sina små volter och förvända galopp... :( Kände redan när jag red fram innan start att han blev spänd då han fick för sig att ena hörnet var läskigt och är Spirre spänd är galopperna katastrof. Protokollet ser roligt ut, för man kan tro att jag bytt häst mitt i. Först ideligen 6:or och 7:or, sen bara 4:or och någon enstaka 5:a... :) Dock hade jag nosen framme i den här klassen!

Det intressanta var att höger galopp var sämre än vänster... Det har väl typ aldrig hänt så lite måste träningen för Heidi ha gett - något händer med honom, vänster galoppen blir bättre och då balanserar han antagligen om sig i muskulatur och så och för tillfället får då höger galoppen stryka på foten. Sen hänger det mycket på mig också, kanske det mesta, för jag blev spänd då jag märkte att han inte svarade som han skulle i galoppen och då blev det än värre.

Slutkommentaren från domaren (som också kom fram och pratade med mig efteråt) var att Spirre ser jättebra ut i travprogrammen men behöver stärka galoppen. Han är lydig och trevlig men behöver engagera sig mer bak. Jag rider prydligt men behöver se till att nosen inte hamnar bakom.

Så ingen vinst i dag heller, jag lyckas alltid vara 2:a eller 3:a på alla klubbmästerskap, oavsett gren. Men jag är jättenöjd, framförallt att ha fått över 60 % av en domare som bara för några år sedan dömde mig till 47 % i samma klass - vi måste alltså ha blivit bra mycket bättre. :) Sen är jag grymt nöjd med 7:an på sitsen med tanke på min kropp. Men jag kände att jag satt bra idag, fick ner benen ordentligt och kunde driva mer avslappnat.

Ja, så nu sitter jag under en filt och känner mig trött, fortfarande snorig efter förkylningen och har hyfsat ont i vänster höft. Men det var nog värt det ändå... :)

6 kommentarer:

Camilla sa...

Fast nu har jag precis tittat på filmen från idag och jag är överraskad över hur bra det faktiskt såg ut i LB:1 och i traven i LA:1 (kameran hade den goda smaken att ta slut på skiva innan galoppdelen). Spirre går mjukt och fint och riktigt stadigt. Det kändes bra men det ser faktiskt ännu bättre ut. Men då undrar jag om det ska vara ännu mer "go" i honom för att få högre poäng?

Anonym sa...

Ja, det såg fint ut! Roligt att ni fick över 60% alla tre! Själv tycker jag att L C är lämplig svårighetsgrad.. Så tävlingar på anant ställe än hemma ska jag inte ge mig in på. Men jag är jätteglad att jaf inte blandade ihop programmen. Kula att vara med ialla fall.Jag tycker de är roligt att Strömsunds ridklubb pallat med att fixa många träningstävlingar och riktiga tävlingar under året. Det kan en liten klubb vara stolt över! Och kul att de yngre förmågorna vågar vara med.
Ha det gott och vila kroppen! Inga-Lill

Anonym sa...

well, strk ftw! (tänk att tekniska prylar alltid är så snälla, som min Mp3 som alltid vet vad jag vill lyssna på... mäkligt det där =))

Anonym sa...

Det är klart att du ska rida ute på lokaltävling, Inga-Lill! Du kan ju rida LC där också och du kan gott och väl rida LB, du har ju ett halvår på dig att träna och får du bara lite fart på Zixten så kommer ni att göra finfina resultat! Framförallt rider du mjukt och följsamt och det tycker jag att du ska vara rädd om, det ser behagligt ut att titta på även om det kanske inte alltid är effektivaste ridningen men det får komma eftersom du är redo!

Anonym sa...

GUD VAD NI ÄR DUKTIGA!!!!
Nu verkar min LB till precis över 60% ganska medelmåttig...haha! jag saknar er, håppas nån tog kort så man får se:)puss! Och du...skaffa skype! det har jag nu...och det skulle va asabra om vi fick prata- JÄTTEMKT att prata om!!!!!

Camilla sa...

Nåja, jag tror att domarna är lite snällare när det är klubbtävling men det var samma domare som dömde när du red din 61%-are. :)

Vi tog inga kort men jag har som sagt filmen och vid massor av tid över och stor energi så läggs den kanske ut på youtube.

Ska fundera på Skype!