onsdag 17 december 2008

en dag som alla andra

Det här är "mitt företag". Jag håller till i delen som kallas Kommunledningsförvaltningen/Personal.

Men ni ser att jag utanför min lilla värld har ett hav av verksamheter. Jag har tur att ha förmånen att få en insyn i alla dessa verksamhet, både politiskt och förvaltningsmässigt sett. Den ni ser här är förvaltningsorganisationen, den politiska ser lite annorlunda ut (färre rutor men med mer högtravande namn).

Idag är en typisk arbetsdag. Började morgonen med att läsa och besvara mina mail, titta på hemsidan för nyheter, titta lokaltidningarna (bara ÖP, av någon anledning laddar LT så sakta att jag blir tokig). Ingår lite i mitt jobb - att se vad som skrivs om kommunen och känna av attityder, strömningar.

Sen högg jag in på det som jag var tvungen att lämna igår just när jag hade världens workflow. Jag avskyr när det blir så. Ni vet när man känner att man vet exakt hur man ska lägga upp arbetet, fingrarna kliar av att få skriva ner allt som är i huvudet och man bara känner hur bra allt kommer att bli. Och då måste man gå hem. Jag avvägde en kort stund att ta med datorn hem (har ju bärbar) för att fortsätta när Arvid sover middag, men så insåg jag att jag efter att ha ätit lunch skulle vara mycket mindre arbetsbenägen och mer sovbenägen så jag lämnade min arbetskamrat på kontoret.

Idag fanns en del av workflowen kvar och jag blev klar med det jag hade tänkt. Nu efter denna korta passus ska jag arbeta vidare med nästa del i detta arbete. Men nyss ramlade ett förfrågningsunderlag in på mailen som önskade min uppmärksamhet en stund för att lösa ett lite problem. Sånt är roligt - att få läsa igenom utkast och komma med kommentarer om innehåll och struktur.

I eftermiddag ska jag på kurs. Inget ovanligt i det, vi har interkurser lite då och då i det ena och det andra, men idag är det något helt nytt. Jag ska på brandskyddsutbildning och lära mig hur man gör vid eventuell brand. Kul!

Inga kommentarer: