onsdag 4 maj 2011

P-träning

Bilden har inte med inlägget att göra egentligen men det är snart sommar igen och jag tänkte visa min vackra häst tillsammans med vår vackra utsikt och en vacker Mariell som vi saknar! foto: Sofie Marklund

I helgen var det westernträning för Per Larsson. Jag och Spirre var med på två pass och det var en synnerligen givande clinic.

Första passet jobbade vi en del med galoppombytena och då framförallt vänster-höger bytet. Jag har ju upptäckt att ute, i fältsits, går det hur bra som helst. Gjorde några i fältsits på uppvärmningen och märkte då att han bytt fram direkt men var sen bak. Per informerades och sedan red jag några för honom. En sak är förstås att jag sitter som en kratta, det är ju självmarkerande eftersom problemet kommer när jag sätter mig i sadeln. En annan sak är att jag inte har kontroll över min höger hand. Så när jag slutade att titta ner, luta mig fram och hålla fast nya innerbogen så blev det ju riktigt bra! :) Det här passet red jag på sweet-iron tränsbettet med kopparinlägg (tvådelat).

Dag två så ville jag börja förbereda att rida på en hand så jag fick träna en del neckreining (red på stången det här passet). Dels neckreining högt upp/långt fram på halsen för att lära hästen att ställa sig åt rätt håll. Jag lägger på tygeln långt fram och om hästen inte svarar lägger jag till inner skänkel och inner tygel. Efter ett tag fattade Spirre det här i båda hållen och jag behövde bara lägga till tygeln. Tränade sen låg neckreining för att flytta bogen, och det kan vi ju sen förut (indirect rein). Sen serier av de båda (flytta bogen, gå över i andra varvet) och sedan även detta i trav.

Spirre reagerade på den här träningen. I vanliga fall gör min häst liksom det han ska. Men jag känner ju ofta att han inte är riktigt med mig. Svårt att förklara men han är inte engagerad i vad som händer, utan ger mig ofta inte mer än 90 procent i ridningen. Nu blev han väldigt reaktiv - när jag la på vänster neckreining för att ställa höger så ställde han VERKLIGEN höger och nästan tittade på mig. Märktes mycket väl när jag förberedde spinn (de har också blivit bättre).

Sen gick vi över till att rida några galoppombyten och nu satt jag på värsta ferrarin! Jag skulle rida ett höger-vänster byte (det lätta) och svängde in över ridplanen och redan efter ett galoppsprång så bytte Spirre och jag var inte ens beredd. Bytet var jättebra men jag säger som det var, att jag inte alls var med och inte alls tänkte byta där. Då säger Per - "men jag såg att du flyttade din högra höft". Ajdå. Snacka om att jag hade fullt upp med att SITTA STILL resten av passet... ;)

Bytena blev lite bättre, antagligen också av neckreiningträningen, då han fick flytta bogar en hel del och bli mjukare genom hela kroppen. Sen måste jag ju titta upp och släppa höger tygel. Titta upp och släppa höger tygel. Titta upp och släppa höger tygel. Titta upp och släppa...

Inga kommentarer: