måndag 16 maj 2011

Programridning

Spirre och Mariell tävlingssäsongen 2008 - min sinnebild för framgång inför kommande tävling.

Har äntligen friskat på mig så igår redan jag igenom LA:4 på klubbens programridning.

Spirre kändes ju så fin efter att jag red träningarna i slutet av april, men sen har jag varit sjuk och vi har gjort annat så han har inte gått någon mer dressyr med mig, vilket kändes för det var rätt svårt att rida fram honom till bettet, trots att jag lånade Blackens tredelade eggbett som han gick så bra på sist.

Jag försökte höra tränarens röst i huvudet, driv fram till en framåtsträckt hand, dra inte i honom och gör övergångar i skolor och sidvärts. Efter en rätt lång framridning så släppte det äntligen något, framförallt i höger galopp där han kändes jättefin. Känns ändå att han har blivit starkare för förutom eftergiftsproblemen så är han stadigare i gångarterna och gör inte en massa andra saker, som att inte stå still i halterna och så.

Så genomridningen gick hyfsat. Vi hade några missar som kan korrigeras (kom inte ihåg vägen direkt i början, fick avbrott i förvända vänstergaloppen och lite annat) samt att det var tur att det hela filmades så jag kunde se mina händer som varken var stilla eller burna! Det är endast i höger galopp de blir stilla, sammanhållna och burna så antagligen försöker jag på något sätt att förmå min häst att sänka huvudet genom att sänka handen.... Blä! Nåja, det blir något att putsa på i två veckor nu, då jag nu har möjlighet att rida honom. Bedömningen av domarduon var att travdelen var fin, särskilt skänkelvikningarna, skritten lite ojämn, vänster galopp lite spänd och höger galopp hyfsat bra. Jag var mest glad över att vi lyckades få en hyfsad vänster galopp efter ryggningen eftersom det varit min stora skräck. Antingen att det blir huvudet rakt upp i vädret eller att den blir på fyra spår...

Inga kommentarer: