söndag 26 oktober 2008

the legacy of Mariell

I dagarna två har jag ridit dressyrträning för Heidi Öberg, Lövsta Stuteri.

Helt otroligt vad bra det har gått! Jag skriver ner lite vad jag ska tänka på här så kommer jag också ihåg det själv framöver, istället för att skriva ner det på flera ställen. :)

Men först kan jag bara tala om som riktmärke för hur bra det egentligen gick, att jag har ridit förvänd galopp (höger) i varv på varv på varv på fyrkantsspåret och alltså också gjort hörnpasseringar i förvänd, med en sagolikt avslappnad häst. Så länge och så bra har jag aldrig ridit förvänd, ärligt! Dessutom red jag idag, andra passet, en vänster galopp som var lika bra som höger galopp och det är otroligt. För hur mycket jag än ridit i den galoppen hittills så har jag ändå inte nått samma resultat som idag. Det viktiga var nämligen uppfyllt - att Spirre var avslappnad och eftergiven och hade enbart fyra ben och en mycket rund och fin galopp. Jag som allvarligt trodde att det var något fel på honom!

Så detta har jag lärt mig/ska jag tänka på:
1. Jämnt stöd i tyglarna men med mjuka händer, mer stöd i höger i höger varv och även lite stöd i höger i vänster varv (han skjuter ut höger bog). Inga glappande tyglar! Men ge efter när han verkligen blir eftergiven och då bli väldigt mjuk och fin i händerna.
2. Håll om med benen och driv ganska bra, iaf i början tills att Spirre slappnar av och blir eftergiven. Fortsätta att hålla om även när jag kan ge eftergift i tygeln så att han blir rundare i gången.
4. I galoppen låta det gå i övertempo i början så att han hittar tempot och rytmen.
3. Sök först avslappning och eftergift genom att rida på längs fyrkantsspåret och någon stor volt här och där.
4. När avslappning och eftergift sitter där så kan jag träna förvänd höger och att kontraställa i vänster galopp så att höger bog puttas in. Kan även kontraställa i trav för att få lite hjälp innan galopparbetet.
5. Vid volt till höger, speciellt i galopp, kan jag behöva kontrollera att jag ger efter i min starka vänsterhand så att Spirre får plats att galoppera på volten.
6. Måste vara nog med att verkligen växla tyglar, tex vid övergångar i serpentiner.

Om Spirre kommer upp och blir spänd så gäller mjuka men stadig händer med ett stadigt stöd och ev böja inåt lite och stadiga skänklar som håller om, inte som bankar!

Enkelt och självklart, eller hur? Men att något så enkelt kan ge så mycket resultat hade jag svårt att tro fast att jag såg det i sommar när Mariell red honom för Heidi men nu förstår jag det verkligen. Om jag sen när detta sitter vill börja göra lite mer i galopparbetet, tex (traven går bra att göra en hel del i redan nu) så måste jag gå tillbaka till den här grundridningen om Spirre blir spänd! Och det måste jag hålla!!!

Det känns iaf jättebra att det har gått så otroligt bra i helgen och nu ska jag hålla mig till den här ridningen och se hur långt vi kommer innan jag känner att jag behöver hjälp igen eller att vi behöver komma vidare. Synd att Heidi kommer upp så sällan men jag får rida för andra däremellan när jag känner att jag vill ha mer input!

Är supernöjd med helgen och det som känns bäst är att Spirre verkar nöjd och glad också, han valde nämligen självmant vägen upp till ridhuset i morse. :)

Och kroppen, då? Jo, jag hade jätteont innan gårdagens ridning men det har faktiskt släppt lite till idag. Ont i knäet och ont i armbågen men inget som inte går att hantera.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men ååååååååååå vad roligt! Jag vill också!!!=)
håppas du får till å lägga ut en film här så jag får se fina hästen igen!=)

Kram på er

Anonym sa...

Simon filmade lite på lördagen men jag har inget bra videoredigeringsprogram i datorn så jag måste se vad jag kan göra. Återkommer med film! :)

Heidi frågade om dig, vad du gör och så. :)