söndag 5 oktober 2008

skit -> bra

Klockan 7:03 i morse hade jag kört exakt 70,3 km i ett enormt färgsprakande höstlandskap som var täckt av gråa moln och fortfarande var det rätt skumt ute. På mp3-skivan fans ett gäng countrylåtar och när frasen "50 miles to Canada" ljudade ur bilstereon och jag tittade ut genom sidorutan och inte såg min Audi och Umesläpet därefter så kunde jag lätt föreställa mig i en Cheva Pick-up med goosenecksläp efter och mig själv i täckväst och Stetsonhatt. Jag tror jag måste flytta till norra USA eller Kanada - det tilltalar mig.

Två timmar senare var jag framme i Timrå, ett grått och blåsigt Timrå men med ett fantastiskt ridstadion! Ungefär som att komma till ett jättelikt konferenscenter. Svårt nästan att förstå att det var en ridanläggning. Som yr.no lovat så började det blåsa kraftigt och hällregna precis klockan 10 och det var ungefär då jag stod utanför hästfinkan och försökte fläta manen på Spirre som förtvivlat försökte vända baken efter en vidlyftig vind.

Naturligtvis hade vi alla i laget bedömt tiden fel så framridningen blev rejält mycket kortare än tänkt men det gjorde inte så mycket då både Spirre och jag hann bli dyblöta på femton minuter i det vädret. In i ett varmt och tyst ridhus och Spirre vaknade plötsligt till och blev väldigt tittig och spänd. Men snällt nog så dröjde startsignalen ganska länge så han hann lugna ner sig på 3-4 varv runt ridhuset.

Ritten har jag ingen riktig känsla för. Det gick lite blandat, vi gjorde allt på rätt ställe och i rätt gångart den här gången, och bitvis var Spirre avslappnad och bitvis var hans huvud rakt upp i vädret. Sen hade jag ridit fram lite för lite för min höft så jag kom inte riktigt ner i sadeln och det kändes lite vingligt. Dessutom blev min ridkänsla lite lätt kantstött efter förra tävlingen så jag vågade inte gissa på något alls när jag kom ut.

Men det gick bra. Det gick riktigt bra! 57 % för en ritt där jag tyckte att det kändes som om jag hölla andan lite för hur det skulle bli - hade inte riktigt kontroll över allting. Däremot så vet jag att jag gav efter lite mer nu men det ska inte göra så mycket. Det var klassens 14:e bästa resultat men många stannade på samma placeringar lite här och var i listan så jag blev delade 26:a av 33 (det var ca 40 starter). Högsta resultat var 67 % och lägsta var 50 %.

Det gick bra för de andra i laget också - 56 och 59 %! Laget blev dock sist men på papperet skulle vi vara långt bakom men vi hamnade bara 2 procentenheter efter fjärde laget.

Så efter två och en halv timme i Timrå var det bara att byta lite dyngsura kläder mot torra och varma och sätta sig i bilen igen. Totalt tog det bara 6 timmar att köra så jag var hemma i stallet halv tre vilket jag tycker är en riktigt bra dag för att ändå ha varit 20 mil bort och tävlat.

Så till slut så blev skiten ganska bra ändå. :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det var verkligen en speciell framridning i regn som inte hällde ner utan mer kom vågrätt mot er... Men jag såg ju din ritt, utom första tredjedelen, och när jag kom på läktaren hajade jag till. Det såg mjukt och avslappnat och väldigt rätt ut!!
jag tycker att ni gjorde en kanoninsats allihopa! Lite kul med andra domarae ibland också!
Ladda nu för nästa sommar!
Inga-Lill

Camilla sa...

Tack Inga-Lill! Inte bara för kommentaren utan ni ska ha tack allihop - även Maja och Carro för god sammanhållning och peppning den här säsongen. Det har varit riktigt kul att ingå i laget! :)