tisdag 29 december 2009

en oväntad stor händelse

Idag har det hänt något mycket anmärkningsvärt i vårt hus. Golvvärmen, vars slangar i vissa rum legat i golven sedan 2001 men som aldrig varit påkopplad, är nu det. Påkopplad.

Om en oinvigd sett mig för några timmar sedan då jag kröp runt på alla fyra och kände med högerhanden över golvet som för att hitta en borttappad knappnål, så skulle de ha trott att jag var alldeles konstig, eller iaf väldigt ihärdig i mitt letande. Det jag egentligen gjorde var att nyfiket försöka känna de första varma strålarna från golvbräderna och jag blev hämninglöst glad när jag i matrummet kände ett område som var ljummet! Jag till och med tog dit termometern för att på ett någorlunda vetenskapligt sätt bevisa att golvet nu faktiskt var varmt. Tråkigt nog berättade Simon för mig, en stund senare, att den fläcken alltid är varm eftersom jag hittat den plats där varmvattenröret till elementet ligger...

Nåja, det blev ingen riktig sån effekt, jag kan inte ligga på golvet och känna hur kroppen blir genomstekt, men det känns skillnad när man går från de kalla golven på övervåningen till de nu, något pissljumma golven på nedervåningen. Jag och våra frusna gäster behöver nog inte längre mammas stickade tjocksockar (som jag har ett rejält lager av) för att låta bli att hacka tänder.

Och bara det är anmärkningsvärt! :)

3 kommentarer:

elin sa...

Ja, det varanmärkningsvärt :). Skönt med varma golv, jag är lite avis faktiskt.
Önskar er ett gott nytt år!

Anonym sa...

Bolero från VILA :) Liten söt svart och silver-färgad knapp att knäppa ihop den med? Hej kompis :) /Gunilla

Camilla sa...

Elin >> Gott nytt till er också!

Gunill >> Javist är det sammma! :) Skön är den också och användbar!