torsdag 18 mars 2010

kameraf****n! - omtagning...

Det blir ingen film på bloggen.

Det är helt slut på svärord som kan illustrera hur besviken, arg och frustrerad jag är över våran Samsung DVD-kamera.

Idag var det barnens Vasalopp, aka Västringenloppet på dagis och jag åkte dit med kameran för att filma Arvids fjärde skidåkning och första skidlopp. Efter exakt 3 minuter säger kameran "Skrivfel. Tryck OK för återställning!".

För det första finns det ingen knapp som heter "OK" eller ens någon knapp i digitala menyn med det namnet. Men jag har lärt mig av erfarenheten att det är play-knappen de menar. Kameran blåskärmar en liten stund, återupplivar sig själv med bara halva displayen i funktion. Trycker på REC igen och får samma meddelande. Trycker på den s.k. OK-knappen och den ser ut som vanligt men så fort jag försöker spela in så slänger den upp samma meddelande.

Helt tröstlöst alltså så kameran hamnade i fickan och jag har numera bara mitt eget minne av vad som hände sen eftersom jag dumt nog inte tog med digitalkameran och filmade med den, vilket löjligt nog är ett säkrare kort. Den korta film som blev går antagligen inte att rädda då skivan troligen inte går att stänga och därmed spela upp i annat media. Det vet jag för att det alltid har blivit så förut när den tuggar på om "skrivfel".

Hemma igen ringde jag, lagomt upprörd, upp leverantören och efter att jag talat om att det inte är dom jag är upprörd på (de har varit mycket tillmötesgående under allt strul) så sa jag att jag aldrig kommer att köpa en Samsung igen och om det inte är görligt att de tar tillbaka kameran och jag får pengar tillgodo så skiter jag i pengarna och kör kameran i avfallskvarnen! Dessutom la jag till att det enda den där kameran blev inköpt för var att filma min sons uppväxt och det har den absolut inte klarat.

Killen i andra änden, mycket sympatiskt förresten, tog mitt beställningsnummer och bad mig vänta. Efter några minuter fick jag reda på att en förfrågan om återköp har gått iväg och att jag kommer att underrättas via mail om hur det går.

Håll tummarna för att det inom en månad finns en Canon Legria FS200 här hemma istället för den här helt värdelösa Samsungen...

1 kommentar:

elin sa...

trist när det blir så där, håller tummarna för att det blir en ny.