onsdag 7 januari 2009

rena stenåldern

Vet ni hur lite det finns om gaffelbandsskador på internet? Alltså hur lite som är matnyttigt? Jag söker efter info om senaste rönen för rehab av gaffelbandsskador men det är som vanligt - en massa andra som är i samma sits som mig som inte heller får några svar och allt som är skrivet bygger mer på gamla konservativa metoder som boxvila och försiktig skritträning.

Gah!

Hur många hästar får inte gaffelbandsskador varje år? Någon borde ju ha utvecklat en himla bra metod för att rehaba såna skador och tjäna multum på den.

Men jag har inte blivit alldeles tipslös. Genom att ta ett russin här och ett russin där så har jag kommit fram till följande:

* Linda med zinkaband eller BoT för att ta ner svullnaden som gör att cirkulationen i benet går ner. Problemet med gaffelband är att just den dåliga cirkulationen i senan gör att det läker långsamt.
* Brutalmassera skadade senan för att öka blodcirkulationen.
* Laserbehandling.
* Orudis Gel.
* Kyla.
* Vattenträning (får väl simma i Vattudalen till sommaren... :))
* Regelbundet lysa senan med UL för att se hur läkningen fortgår.
* Träna lätt när akuta delen är över för att senan inte ska läka kort och stel. Stega upp träningen lååååångsamt (tur man är gammal distansare).
* Boxvila i början men sen ensamgång i hage.
* Återfall är enormt vanligt så det gäller att på livstid sköta om benet samt anpassa träningen, men är det inte det jag redan gjort med Spirre i 10 år och det har ju fungerat?

Det jag INTE får reda på är när man kan börja samla hästen. De flesta pratar bara konditionsträning och styrka som för en löp- eller distanshäst, men hur mycket sliter samlande rörelser, eller är de bra för uppträningen? Ett gaffelband sliter ju mest vid rejäla kliv framåt, kanske inte lika mycket vid bärande? Funderar i AR-tankar och om det skulle kunna hjälpa...

Inga kommentarer: