söndag 28 september 2008

dagen efter dagen efter

Hann inte blogga något igår och i lördags var jag för trött.

Men det gick iaf bra på tävlingen! Om jag bara får gå på min känsla och hur jag upplevde ritten så gick det dessutom jättebra. De missar vi gjorde var att få lite trav- och galoppinslag på 3-4 ställen, vilket berodde på att Spirre verkligen svarade på mina framåtdrivande hjälper. :)

På framridningen kändes han grymt bra, vi red till och med galoppserpentiner (förvänd, alltså) i båda galopperna utan att få varken åtta ben eller komma för mycket över tygeln. Underlaget var tungt, tungt, tungt men jag lyckades ändå få igång honom bak.

Inne på banan var det lite vingligt i början men sen tyckte jag att jag hade rätt bra tryck i honom och framförallt att han svarade framåt-nedåt vid drivning. Galopperna gick rätt så bra båda två, slog sig lite fri i fattningarna men gjorde det han skulle. Jag satsade på att rida noggrant och fick också kommentaren av domaren att jag gjort det.

Men betalade det sig då? NÄ. Strax över 51 % bara vilket ju är skandalöst lågt. Har inte ens haft så dåligt när Spirre varit rejält spänd och jag så nervös att jag inte kunnat driva något alls.. Men skalan var väldigt låg för dagen så omvandlat till en "normal" skala så kanske vi fick ca 54 % och det kan man ju vara nöjd med. Men något orättvist kändes det att få kommentarer om att han var spänd och inte nog engagerad bak då jag kände att han var bättre än någon gång förut när jag tävlat. Dessutom fick jag inte det minsta betalt för att jag ridit noggrant, hade samma poäng som de flesta som inte fick den kommentaren. :(

Nåja, det är en bedömningssport och det är bara att ta nya tag på söndag i Timrå. Sen får jag ju vara glad att jag öht kan sitta i sadeln! Det finns bilder, men de har Sofie på http://havsengel.blogg.se/. De sista bilderna är på oss och den första är galoppen, den andra är skritten (som vi fick en 4:a på...) och den sista är sista mellantraven. Det jag ser är att jag kan ge efter lite mer på tyglen till nästa gång, kanske han blir mer avslappnad då så att domaren blir nöjd. Vi hade jättesnygga schabrak med StRK på men de var ju vita så att Spirre och Artiz ser jättesmutsiga ut! :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Camilla!
Kul att du är igång med Spirre igen. Krama honom hårt från mig!
Jag har börjat blogga igen så läs den gärna:)

Kram malin