torsdag 18 september 2008

fullt i sinnet

Mindfulness

Ett vackert ord, eller hur?

Och det kan vara nyckeln till ett bättre liv för lilla mig.

"Lilla mig". Ja, det handlar faktiskt om det. Den lilla Camilla som inte får plats men som kämpar och kämpar för att få sin röst hörd. Hon måste få komma till tals, bli delaktig och komma i harmoni med den stora Camilla, den som hittills bestämt och forcerat.

På en hemsida om mindfulness fanns sju ja/nej-frågor och texten under talade om att om man svarade ja på många av frågorna så kunde mindfulness vara till hjälp för en. Jag svarade ja på allihop.

Efter år av terapi i olika former har jag kommit fram till en del sanningar om mig själv. En är att jag har mycket svårt att leva i nuet. Och då menar jag MYCKET SVÅRT. Jag oroar mig konstant för framtiden, så mycket att jag i efterhand inte kan komma ihåg saker som faktiskt hänt, eftersom jag aldrig var mentalt närvarande NÄR de hände.

Tipset från senaste terapeuten var att gå en kurs i mindfulness. Det har legat i bakhuvudet på mig ett tag nu och jag visste ju lite vad mindfulness betydde sen förut, men nu har jag tagit tag i saken och beställt en bok till att börja med. Inga kurser finns inom normalt avstånd till normalt pris så det får vänta ett tag.

Så nu ska jag fylla mitt sinne med bara NU.

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter klokt tycker jag.
Att var medvetet närvarande i nuet är en utmaning som vi alla nog skulle behöva. Blir spännande att höra om boken och vad du tycker.