torsdag 14 augusti 2008

riddagbok 080814

Skulle rida lite lösgörande och allmänt känna av lite inför tävlingen på lördag.

Så blev det också.

Iaf i början.

Men inte så mycket på slutet, tyvärr.

Spirre kändes jätte-jätte-jättefin i traven och var superfin i munnen idag. Han hade dock sprungit en massa i hagen innan turen och kändes lite stel vänster bak, vilket han ju visserligen brukar kunna göra.

Jobbade mest bara lösgörande, voltarbete, skänkelvikning, öppna och lite, lite sluta. Kändes som sagt finfin! Bra i formen, mjuk i munnen och smidig och böjbar.

Så galopperade vi. Eller ja, det gjorde jag direkt från början och det gick superbra, men så ökade jag kraven lite efter travarbetet (satte mig ner, typ) och då tappade han massor i vänster galopp. Lyckades hitta rytmen lite då och då, men lite kantigt blev det nog och jag studsade mest i sadeln.

Så var jag egentligen nöjd och skulle bara rida igenom LB:2. Allt gick jättebra och jag hade ett stort leende på läpparna. Tills jag skulle öka i galopperna. KATAFUCKINGSTROF! När jag ökade så tappade han antingen benen eller så slog han upp huvudet när jag skulle ta ner till arbetsgalopp igen.

Och då var jag ju tvungen att ta igenom det. Ja, eller hur. Först blev det bara pannkaka, han blev spänd och struttig, men med lösningarna från Heidi så kunde jag få tillbaka en del av avslappningen men då var han istället lite trött och slutade att tänka. Men till slut kunde jag öka hyfsat i några språng, ta tillbaka, öka igen osv med bibehållen galopp men han kröp upp ur formen då också.

Det kändes som ett misslyckande och att jag hållit på alldeles för länge, men det var nog bara min känsla för jag hade varit ute totalt i drygt en timme bara.

Dock var det en sak som var superbra - det kändes nästan som förut att rida!!! Ont i höften när jag satt upp men släppte sen, knäet fungerade bättre än väntat och jag kunde RIDA förutom att jag också blev lite trött i mina obefintliga ben- och ryggmuskler efter en stund. Kanske därför galoppen blev som den blev? Men jag kunde sitta ordentligt i sadeln, rida med sätet och kände mig som en RIKTIG ryttare äntligen!

Efteråt fick Spirre stretching, massage, liniment, badrock och lindade ben så jag tror att han sover gott i boxen i natt. :)

Nu ser jag fram emot nästa pass, men jag måste också hitta någon att dela min häst med. Hm.

3 kommentarer:

Anonym sa...

ska du tävla på lördag? kul isåfall!

Anonym sa...

Nej, nej! :) Det ska Mariell göra som vanligt. Jag skulle antagligen inte ha några ben kvar efter framridningen... :)

Anonym sa...

Hej Camilla...hoppar in här efter det att du har svarat på en gammal kommentar hos Bert.
Grannarna sa att det var häggmispel...och jag tror dom. Buskarna var väldigt lika, blommor och bär likaså...bara det att deras löv var mycket vackrare på hösten