söndag 24 augusti 2008

riddagbok 080823

Dressyrträning idag, första på säkert 1,5 år. Jag var lite ringrostig och blev lite trött i huvudet av alla kommandon och fick en blackout när jag skulle rida en halvt igenom (för er som inte rider så är det en ridväg som innebär i slutändan att man byter varv, jag fortsatte i samma varv... *ops!*)

Men på det stora hela gick det bra! Långt över förväntan då jag hade en riktigt kass kroppdag hela dagen med ont i ländryggen och ont i höften. Med ett par värktabletter innanför västen och lite uppvärmning så kändes det riktigt, riktigt bra.

Jag fick rida lite lösgörande, öppna på volten och långsidan, skänkelvikning diagonalen och längs fyrkantspåret, galopp på volten, förvänd, mm.

Allt gick bra förutom vänster galopp på slutet och förvänd galopp öht då jag började bil väl trött i mina obefintliga benmuskler och hade svårt att sitta stilla med skänklarna vilket gör att känsliga Spirre får tusen signaler, spänner sig och får åtta ben...

Mariell filmade det hela och förutom att man får ett lätt epilepsianfall av att filmen skakar (jo, det är sant! :)) så ser man ju att jag inte har tappat så jättemycket. Skulle behöva komma ner mer och länga skänkeln och ha längre läder men i början känns de jag har som för långa men jag kände mot slutet av passet att jag har kunnat längt ett hål till. Sen ser jag väldigt stel ut över axelpartiet men det kändes inte så och jag har ingen träningsvärk där idag så jag vet inte varför det ser ut så.

Sen önskade jag att Spirre hade en stabilare galopp som inte är så j-la svår att rida (vänster galopp framförallt) för nu kan jag knappt galoppera utan att det blir pannkaka. Men tränaren tyckte att jag antingen bara skulle träna galoppfattningar eller inte galoppera alls tills jag är stabilare. Och jag funderar på att bara galoppera i början av passet då jag är pigg i musklerna och klarar att sitta stilla.

Men det känns iaf jätteskönt att vara i gång igen och att det går åt rätt håll. Jag hade inte särskilt ont i går kväll (jag byggde en TV-bänk till klockan ett på natten...) och idag är det bara ländgryggen som känns och det har jag listat ut varför. Tränaren sa att jag svankade i galoppen och när jag "stoppade in rumpan" så blev ridningen bättre. Antagligen går jag och svankar lite hela tiden för att jag saknar muskler i mellandelen och därför får jag ont i ryggen.

Nä, nu ska jag upp till ridhuset och filma Mariell och Carro!

1 kommentar:

Anonym sa...

Men vad roligt att du är på G igen. Galoppa som det känns bra så ska du se att det ordnar sig med det oxå.:)