tisdag 19 augusti 2008

självplock häggmispelbär!



Intresserad av att göra som kanadensarna och äta häggmispelbärspaj? Varsågoda och kom och plocka hemma hos mig!

Av någon anledning har jag i år miljoner med stora blåsvarta bär i häcken. De liknar blåbär men är större och fruktköttet är nästan vitt. Helt ätliga - det har jag trippelkollat! - och jag har också gjort saft på dem tidigare år.
Men de är rätt så fadda i smaken så bäst ska tydligen likör bli, vilket jag ska testa i år. Men jag har plockat min dryga liter nu och det finns många, många, många liter kvar!

De är jättelätta att plocka, nästan ramlar av kvisten och ner i handen, färdigrensat och klart! :)
Välkomna!

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

vad häftigt. Sådana bär har jag aldrig hört om faktiskt... smakar dom bra?

Camilla sa...

Nja, de smakar lite som fadda blåbär och används tydligen istället för blåbär om det är dåligt bärår.

Men de är klart ätbara.